Ga terug naar overzicht

Hoe leren wij elkaar beter te begrijpen en daadkrachtiger te worden?

Communicatie

Het belangrijkste in communicatie is te horen wat niet gezegd wordt.
Peter F. Drucker

Communicatie. De basis van alles lijkt het wel, speciaal in onze netwerk-, kennis- en diensteneconomie. In bijna alle maatwerkprogramma’s van de Baak is communicatie een onderdeel: management development, organisatieverandering, skills voor professionals en adviseurs, teambuilding, etc. Want in welke situatie je ook bevindt, het gaat toch ook over: Hoe communiceer je? Komt het over? Ben je authentiek? Welke stijl zet je in voor welk doel? Wat zeg je wel en wat niet?

De kunst is vooral gewoon jezelf te blijven. Want dan worden je ideeën voelbaar. Praten vanuit wie je bent heeft meer impact dan zeggen wat je wilt. Goede communicatie zet betere resultaten neer op een aangenamere manier. En verlies vooral je gevoel voor humor niet.

Veel van onze communicatie komt voort uit onze persoonlijkheid en uit ingesleten gedrag. Hier valt nog veel te leren: over jezelf en van anderen. Wat doe je bij mis-communicatie, wat zeg je eigenlijk non-verbaal, wat zijn je communicatieve talenten? Hoe krijg je meerdere opvattingen op één lijn, hoe reageer je op de communicatie van anderen, hoe ga je om met tegenwerking? En durf je een partner te zijn in de dialoog? Om samen meer gelijk te hebben dan jij alleen. Hoe begeleid je gesprekken en andere vormen van communicatie naar de beste outcome? Tenslotte: wie heeft er eigenlijk tijd om te luisteren?

Er kan ook te veel communicatie tussen mensen zijn.
Anne Beattle

Is dit thema voor jouw organisatie van belang? Neem bij interesse contact op met de medewerkers van de Incompany Desk van de Baak via telefoonnummer 0343-556369 of e-mail advies@debaak.nl

Inspiratie over dit onderwerp