Terug naar overzicht onze aanpak

Geld verdienen met een incompany ontwikkelingsprogramma?

Daring Designs

Een incompany ontwikkelings-programma wordt vaak als kostenpost gezien. Maar een programma kan ook zo vormgegeven worden dat het geld oplevert. Binnen de opleiding beschouw je je medewerkers dan als experts die verder groeien als professional binnen de doelstelling van de organisatie. Werken met caseteams is een manier om leiderschapsprogramma’s geld te laten opleveren.

In een Daring design programma worden de deelnemende medewerkers in caseteams aan het werk gezet met een concreet strategisch bedrijfsvraagstuk als opdracht. In “pitstops” worden ze inhoudelijk begeleid bij de uitwerking van het vraagstuk en tijdens de volgende modules wordt gewerkt aan de cognitieve en persoonlijke aspecten van leiderschap. Het vraagt daadkracht en alertheid, omdat de case uitgevoerd wordt binnen de organisatie.

Tijdens de uitvoering groeit het programma in een bepaalde richting – tijdens de modules en tijdens de pitstops kunnen zaken naar boven komen die tot aanpassingen in het programma leiden. Door ruimte te maken voor dergelijke aanpassingen wordt het programma steeds meer op maat voor de klant. Ook dat vraagt de nodige moed en een zeker aanpassingsvermogen. Van te voren valt dus niet exact vast te stellen wat de uitkomst van het traject zal zijn, en aan de andere kant is het programma optimaal toegespitst is op de (verschillende) leerdoelen van de medewerkers en hun effectiviteit binnen de organisatie. Zij gaan immers voor het ‘echt’ aan de slag. Eventuele onderlinge competitie of gebrekkige communicatie, worden als onderdeel van hun leiderschapsontwikkeling meegenomen. De begeleiders van de Baak  zijn zeer alert op wat er in de groep gebeurt en spelen er onmiddellijk op in.

Concrete voorbeelden van cases zijn:

• Onderzoek naar de unieke toegevoegde waarde (Blue Ocean) van je organisatie of product.
• Samenwerking tussen vestigingen en specialisten verbeteren.
• Het maken van een Nightmare Competitor (een concurrent die je eigen bedrijf van de markt verdrijft).
• Een nieuwe markt veroveren.

Dit soort trajecten gaan verder dan het ‘gewone’ leren, omdat de potentiële leiders hun kwaliteiten kunnen tonen tijdens het aangaan van belangrijke strategische vraagstukken, zich daarbij onder deskundige begeleiding kunnen ontwikkelen en ook nog eens een resultaat opleveren dat waarde heeft voor de organisatie. Met een Management Developmentprogramma zoals hier beschreven versterk je het aanwezige potentieel, je maakt mensen productiever, zelfbewuster en er ontstaat betere afstemming op elkaar en op de organisatiedoelstelling. Kortom: je neemt de capaciteiten van de mensen en het verandervermogen van je organisatie serieus.

Neem voor meer informatie, advies of een offerte neem contact op met een van onze adviseurs via 0343-55 63 69.
bel de Baak e-mail de Baakchat met de Baakvraag een offerte van de Baak